Muzejní publikace roku

Anatomie skoku do prázdna: Rok 1968 a umění v Československu
Publikace je soustředěna na léta 1966 až 1973, během nichž je dobře vidět, jak se domácí umění emancipovalo a začalo se sebevědomě zapojovat do mezinárodních struktur umělecké scény. Představuje různorodou skupinu prací, oscilující mezi uměleckým vyjádřením a dobovým dokumentem. Uvádí ji text Ludmily Vachtové, historičky umění, která v 60. letech představovala v pražských galeriích na Karlově náměstí a v Platýzu aktuální výtvarné umění a toto období prožívala jako jeho přímá účastnice. Následují texty k jednotlivým celkům od autorky projektu Heleny Musilové, která se uměním 60. let dlouhodobě zabývá. Cílem publikace je na vybraných dílech uvedených v dobovém kontextu ukázat hlubokou proměnu, kterou společnost v relativně krátkém období prošla a jejíž důsledky v jistém směru pociťujeme dodnes.
5/2018
Západočeská galerie v Plzni, příspěvková organizace
Pražská 13, 301 00 Plzeň
+420 377 908 511
+420 377 908 510
info@zpc-galerie.cz
http://www.zpc-galerie.cz
00263338
Krajský úřad Plzeňského kraje

Povinné přílohy

Publikace je soustředěna na léta 1966 až 1973, během nichž je dobře vidět, jak se domácí umění emancipovalo a začalo se sebevědomě zapojovat do mezinárodních struktur umělecké scény. Reaguje nebo předjímá všechna důležitá témata a přístupy – novou geometrii, novou figuraci, konceptuální umění a umění akce. Podobně se uvolnila celá společnost, dobová média svědčí o docela jiném klimatu, než jaký společnost svazoval začátkem 60. let. To se zintenzivnilo zejména poté, co se generálním tajemníkem strany stal Alexandr Dubček – a otevřela se cesta k procesu, které známe jako Pražské jaro. 21. srpna 1968 vstoupila na Československé území vojska zemí Varšavské smlouvy. Průběh invaze známe z dobových fotografií a několika víceméně amatérských filmů. Publikace doprovází dvě výstavy – první v Západočeské galerii v Plzni (červen – srpen 2018) a druhou v Museu Kampa (duben–červen 2019) zabývající se stejným tématem. Představuje vůbec první shrnutí problematiky, dílčím způsobem zpracovávané v dílech historiků popřípadě v monografických pracích o jednotlivých autorech výtvarnících. Zahrnuje různorodou skupinu prací, oscilující mezi uměleckým vyjádřením a dobovým dokumentem. Uvádí ji text Ludmily Vachtové, historičky umění, která v 60. letech představovala v pražských galeriích na Karlově náměstí a v Platýzu aktuální výtvarné umění a toto období prožívala jako jeho přímá účastnice. Následují texty k jednotlivým celkům od autorky projektu Heleny Musilové, která se uměním 60. let dlouhodobě zabývá. Cílem publikace je na vybraných dílech uvedených v dobovém kontextu ukázat hlubokou proměnu, kterou společnost v relativně krátkém období prošla a jejíž důsledky v jistém směru pociťujeme dodnes. Předkládané téma se týká celorepublikového záběru, výběrově představuje i některé slovenské autory, kteří tématiku Pražského jara, Srpna 68, smrti Jana Palacha a následného počátku normalizace reflektovali. Do kontextu řadí i díla autorů, kteří v souvislosti s touto událostí emigrovali (Pravoslav Sovák, Jan Koblasa aj.) – a tím, že je vydána dvoujazyčně, má i širší geografický záběr. Publikace bude díky umístění ve veřejných knihovnách k dispozici po další léta.
Helena Musilová, Ludmila Vachtová
Kolektiv institucí
Jaroslav Bárta, Matěj Bárta
Západočeská galerie v Plzni a Matěj Bárta, Studio JB
498 Kč (distribuce Kosmas), 390 Kč ve výstavních síních ZČG)
800 ks
ve všech knihkupectvích prostřednictvím distribuce Kosmas, ve výstavních síních Západočeské galerie v Plzni, v Museu Kampa.

Nepovinné přílohy

978-80-86512-58-7 (Matěj Bárta, Studio JB, Lomnice nad Popelkou); 978-80-88027-26-3 (Západočeská galerie v Plzni, p. o.)

Fotogalerie

nahoru