| Výstavní projekt Motor & Art je v mnoha ohledech projektem netradičním. Úzké propojení významného fenoménu motorismu a výtvarného umění je z výstavního hlediska něčím zcela ojedinělým. Zpracovávání těchto témat odděleně se ve světě věnovala řada institucí, propojení sfér lidské duševní a technické dovednosti je však netradiční a výjimečný počin.
Koncepce výstavy je vymezena počátkem dvacátého století a přelomem padesátých a šedesátých let. Tyto hranice mají své opodstatnění. Okolo roku 1900 se v českých zemích objevily první automobily, v roce 1958 registrujeme pro nás úspěšnou světovou expozici v Bruselu. Jak vystavení umělci, tak artefakty týkající se motorismu jsou českého původu, nebo s naší zemí nějakým způsobem souvisejí.
V oblasti výtvarného umění je prezentována pestrá paleta předních výtvarných umělců. Ať již jmenujeme Kamila Lhotáka, Otakara Švece, Josefa Váchala nebo Antonína Procházku vždy se jedná o špičkové představitele české výtvarné scény. V oblasti motorismu bylo zvoleno několik zásadních ukázek své doby. Ať už jedná o motocykl Laurin & Klement z roku 1902, který patřil mezi prvními motocykly k absolutní světové špičce, nebo o motocykly Jawa z roku 1937, jenž zaujmou svou nebývalou a zcela jedinečnou autenticitou. Výstavnímu prostoru dominuje osobní automobil Aero 500 z roku 1931. Expozici doplňují dobové reklamní cedule, plechovky od olejů, benzínové pumpy a reklamní prospekty. Všechny tyto exponáty byly vybrány pro svou nespornou uměleckou a výtvarnou hodnotu.
Kromě uměleckých děl a předmětů souvisejících s motorismem jsou nedílnou součástí expozice rovněž rozměrné graficky zdařilé panely s dvojjazyčnou textovou částí. Texty přibližují návštěvníkům samotný zrod motorismu u nás a jeho významné počiny. V textové části je taktéž poukázáno na velmi těsné sepětí mezi umělci a motorismem. Téměř samostatnou kapitolou je pak projekce snímku Dědeček automobil (1956), jenž více než cokoli jiného přiblíží počátky motorismu návštěvníkům bez rozdílů věku.
|