| Pestrobarevná olejomalba „Příjezd Masarykův“ představovala jednu z nejčastějších ilustrací stoletého výročí Československa. Málokdo přitom tušil, že obraz plný národních barev nechal namalovat německý továrník z pohraničí a že je součástí dvaadvacetidílné epopeje českých dějin, podle níž se učil dějepis v celé republice. Kdo byl oním německým továrníkem a proč nechal stvořit tento zapomenutý cyklus velkoplošných vlasteneckých pláten? Expozice odpovídá dvěma plnohodnotnými vrstvami, které se navzájem neruší a přitom spolupůsobí. Obrazárna s olejomalbami visí na stěnách z perforované poloprůhledné plachtoviny, která prozrazuje obrysy exponátů za ní v podobě předmětů dokumentujících dějiny ústecké firmy Schicht, jejíž majitelé byli iniciátoři epopeje. Výstava se dělí do čtyř sálů. První s názvem „Síla“ ukazuje velikost tradice Schichtových závodů (od r. 1848), které představovaly největší drogisticko-potravinářský podnik v Evropě s legendárními výrobky jako mýdlo s jelenem, tuk Ceres nebo kosmetika Elida. Sekce marketing zdůrazňuje mimořádné postavení firmy v tomto oboru a je pojata jako ulice s výlohami obchodů. Třetí prostor se zabývá pokrokem, který firma Schicht přinesla v oblasti letectví, automobilismu, sociální péče nebo filmové techniky. Závěr patří dědictví zanechané zde rodinnou Schicht po jejich odsunu v roce 1945, s nímž se nevědomky potýkají i současníci při konzumaci výrobků UNILEVER, nadnárodního koncernu spoluzaložené Schichty v roce 1929.
Výstava se originálním způsobem přihlásila k cyklu akcí ke století republiky, tím že vzala jednu z ikon těchto oslav a zasadila ji do kontextu nacionálních, společenských a hospodářských poměrů meziválečného Československa. Zároveň připomněla 170 jubileum jedné z nejvýznamnějších firem české průmyslové tradice.
|