Muzejní výstava roku

Jan Jiří Heinsch: Ve službách jezuitů
Komorní výstava je minimalistickým, a přitom hlubokým příspěvkem k poznání malířského díla Jana Jiřího Heinsche (1647–1712). Její jádro tvoří trojice rozměrných pláten ze sbírek Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, kam se dostala na počátku 20. století odkazem místního sběratele a mecenáše umění Augusta Švagrovského. S ohledem na to, že obrazy mají více než pravděpodobnou souvislost s jezuitským řádem, doplnili je autoři výstavy o další příklady Heinschových malířských děl z tohoto prostředí. Díky tomu se podařilo jinak izolované výtvarné artefakty zasadit do odpovídajícího dobového kontextu. Ten totiž netkví „jen“ ve výtvarném zpracování vystavených maleb, ale především v jejich využití v rámci jezuitské spirituality a ve vztahu Tovaryšstva Ježíšova k výtvarnému umění obecně.
29/2021
Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, p. o.
Očkova 5, 413 01 Roudnice nad Labem
+420 416 837 301
galerie@galerieroudnice.cz
http://www.galerieroudnice.cz
00360643
Ústecký kraj

Povinné přílohy

Roudnická galerie, od počátku spjatá se dvěma fenomény – moderním a současným uměním – stojí opakovaně před otázkou, jak naložit s několika barokními obrazy ve svých sbírkách. Rozhodla se nevnímat je jako obtížně využitelnou raritu, ale naopak je vynést z útrob depozitáře a specializovanou výstavou dokonce obohatit poznání malířského díla jejich autora. Výstava je komorním, a přitom hlubokým příspěvkem k dílu Jana Jiřího Heinsche (1647–1712). Její jádro tvoří trojice rozměrných olejomaleb z galerijních sbírek, které více než pravděpodobně vznikly pro jezuitský řád. Autoři výstavy je doplnili o další Heinschovy obrazy z tohoto prostředí a dosud izolované výtvarné artefakty tak vůbec poprvé zasadili do odpovídajícího dobového kontextu jezuitské spirituality. Tvorba kladského rodáka J. J. Heinsche stála dlouho ve stínu Karla Škréty. Díky systematickému výzkumu posledních zhruba dvaceti let se pozornost konečně obrací i ke Škrétovým uměleckým současníkům a pokračovatelům. Za přelom v poznání Heinschova díla lze právem považovat výstavu v Císařské konírně Pražského hradu na přelomu let 2006/ 2007, doprovozenou obsáhlou monografií. Roudnická Galerie moderního umění nemohla, a především ani nechtěla jakkoli konkurovat tomuto relativně nedávnému počinu. Věří, že úzce zaměřenou výstavou, zcela přirozeně se odvíjející od jádra jejích sbírek, a se zapojením specialistů na umění raného novověku (Tomáš Valeš, ÚDU AV ČR – Martin Deutsch, FF MUNI), přispívá k témuž výstavnímu a badatelskému snažení, jen jinými prostředky. Jedním z nich je architektonické řešení výstavy – minimalistické, a přitom neobyčejně působivé, kdy všech 8 rozměrných obrazů spočívá na samonosné ocelové eliptické konstrukci. Součástí návrhu vizuálního umělce Richarda Loskota je hra světel na klenbě výstavního sálu, barokní lobkowiczké jízdárny. Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, jež dlouhodobě iniciuje site-specific instalace, navrhované přímo pro její prostor, tak v přeneseném slova smyslu spojuje staré, moderní a současné umění v jakémsi pomyslném a koncentrovaném „prostoru bez hranic“.
Tomáš Valeš a Martin Deutsch
12.11.2021
30.1.2022
listopad–leden
úterý–neděle
10–17
Miroslav Divina
divina@galerieroudnice.cz

Nepovinné přílohy

Richard Loskot
Tomáš Valeš – Martin Deutsch, Jan Jiří Heinsch. Pražský Apelles ve službách Tovaryšstva Ježíšova, Roudnice nad Labem 2021 (katalog k výstavě); Mikrodokument o obrazech J. J. Heinsche ve sbírkách Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, GMU v Roudnici nad Labem 2022 (dostupný na webu galerie, délka 4:54)
Paralelní výstava ve foyer: prezentace současného umělce, který se hlásí k inspiraci barokní malbou – Martin Mrkva. Ex tenebris, 12/ 11/ 2021 – 30/ 1/ 2022; Komentovaná prohlídka s autorem výstavy Martinem Deutschem, 23/ 11/ 2021; Přednáška autora výstavy Tomáše Valeše na téma Osobnosti českého barokního umění, 20/ 1/ 2022; Barokní výtvarná dílna s malířem Martinem Mrkvou (*1989), 13/ 11/ 2021; Přednášky a animace pro školní skupiny; Adventní koncert s barokní hudbou0, Kateřina Englichová (harfa) – Vilém Veverka (hoboj), 9/ 12/ 2021; Koncert barokní hudby, Opera Diva, Ani Vardanyan (zpěv), Drahoslava Satorová (klavír), Radovan Doležal (violoncello), 26/ 1/ 2022.
Alena Scheinostová, S pražským mistrem za jezuitskou zbožností, Katolický týdeník č. 1, 28. prosince 2021 – 3. ledna 2022, s. 9; Dějiny a současnost, 2021, č. 10, s. 2 (Ďasovský kompas); Bára Alex Kašparová, Temnosvit jezuitské spiriuality, Artikl, 7. 1. 2022; https://tiskovezpravy.hn.cz/c1-67020910-jan-jiri-heinsch-ve-sluzbach-jezuitu (10. 1. 2022).

Fotogalerie

Videodokumentace

nahoru