| Historie kopřivnického podniku vyrábějícího automobily značky Tatra sahá až do roku 1850. Tehdy se z Vídně do rodného kraje vrátil kopřivnických rodák Ignác Šustala, který zde započal s výrobou kočárů zvaných Neutitscheinka. V té době byly kočáry, povozy či dostavníky dominantním hybatelem dopravy, na paty jim ovšem začala šlapat doprava železniční. V roce 1882 se kopřivnická společnost (tehdy nesoucí název Schustala & Comp. a později Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Geschellschaft) rozhodla výrobní program rozšířit právě o železniční vagóny. Významným mezníkem pro další vývoj dopravy byl vynález zážehového motoru, resp. automobilu. Na počátku své existence nápadně připomínal svého předchůdce – kočár. První takový automobil v Rakousku-Uhersku vznikl právě v Kopřivnici. Jeho stavba zde započala v roce 1897 a už v roce následujícím se vydal vůz, zvaný Präsident, na cestu do Vídně. V témže roce byl v továrně realizován rovněž první nákladní automobil. Zcela zásadním se pro podnik stal osobní automobil Tatra 11 s páteřovým nosným rámem a výkyvnými polonápravami konstruktéra Hanse Ledwinky. Veřejnosti byl představen v roce 1923 na pražské automobilové výstavě. Toto technické řešení se stalo pro automobily značky Tatra zcela typickým a je v upravené podobě používáno až dodnes.
Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici vzniklo mj. díky spolupráci společnosti Tatra Trucks a.s. (vlastník sbírky), Muzea Novojičínska (správce sbírky), Moravskoslezského kraje (zřizovatel muzea), města Kopřivnice, Regionálního muzea v Kopřivnici provozující Technické muzeum Tatra a díky prostředkům z Evropského fondu regionálního rozvoje. Ačkoli se první návrhy na vybudování nového muzea automobilů Tatra objevily už v roce 2008, zásadním se stal až rok 2015. Tehdy byla dosavadní sbírka společnosti Tatra Trucks rozšířena o tzv. Hlachovu sbírku získanou od soukromého vlastníka – sběratele Jiřího Hlacha, který své automobily vystavoval v Trhových Svinech.
Protože bylo zřejmé, že sbírku čítající několik desítek exponátů (včetně automobilů, podvozků, motorů atd.) nebude možné z kapacitních důvodů vystavit na jednom místě, došlo k rozhodnutí ponechat osobní vozy ve stávajícím Technickém muzeu Tatra a pro nákladní vozy vybudovat nový muzejní prostor. Místo bylo zvoleno velmi příznačně – bývalá slévárna z let 19101911, jenž dříve sloužila právě pro potřeby kopřivnické automobilky, a která již řadu let chátrala a byla zcela bez využití. Zvolené místo se tak stalo dokonalým propojením autenticity, industriálního prostředí a elegance kopřivnických vozů.
Cílem projektu bylo vytvořit komfortní a atraktivní expozici, která návštěvníky seznámí s historií podniku i jednotlivých sbírkových předmětů v širších souvislostech. Expozice byla sestavena s ohledem na časovou posloupnost, ale také reflektuje jednotlivá významná specifická odvětví výroby (hasiči, armáda apod.).
Přidanou hodnotou pro mnohé návštěvníky může být možnost ponořit se do světa rozšířené reality, která umožňuje zhlédnutí mnohých dobových fotografií a videí, prozkoumání automobilové techniky, prohlídku interiérů vozů, ale i dokreslování podvozků do jejich původní podoby s nástavbou. Hravou stránku pro zvídavé zajišťuje množství interaktivních prvků. Součástí muzea je konferenční místnost, která je využívána k přednáškám, školením, promítáním apod. K dispozici je také edukační místnost, kde se realizující především programy pro mateřské, základní a střední školy, ale také speciální programy pro dospělé a mj. slouží jako prostor pro konání menších výstav. Díky projektu nového muzea vznikl rovněž nový venkovní prostor, který vybízí především k setkávání a odpočinku. Navíc je vhodným místem pro pořádání volnočasových i kulturních akcí.
|